Какво представляват моделите на UX дизайн и защо работят

   Независимо дали го осъзнавате или не, вие сте запознати с моделите на UX дизайн – всичко, което е необходимо, е да използвате вашия смартфон ежедневно. Ако някога сте използвали мобилно приложение или сте разцъквали уебсайт в търсене на подходяща информация, определено сте забелязали, че някои от тях ви карат... да се дразните. Съдържанието не е представено в логически ред. Не можете да видите бутона „покажи следващия“ в долната част на страницата, не знаете къде да щракнете, за да продължите. Навигацията не изброява секцията, която искате да видите. Трябваше да преминете през множество екрани, за да получите най-накрая това, което търсите. Звучи ми познато?

Сега помислете как използвате любимите си приложения. Колко гладко работят и как знаете точно какво да правите, въпреки че никой не ви е дал инструкции. Това е ясна индикация, че UX дизайнерът е знаел какво прави. Вероятно са включили правилния модел на дизайн на потребителското изживяване в процеса на създаване на приложение. Моделите на UX дизайн помагат на дизайнерите да създават решения на често срещани проблеми с интерфейса. Тези модели се основават на най-добрите практики в дизайна за мобилни устройства

Какво представлява дизайнът на потребителското изживяване

Преди да разгледаме по-отблизо моделите на UX дизайн, нека започнем с това какво е дизайн на потребителското изживяване (UX на кратко). Да цитирам определението на Nielsen Norman Group : „потребителското изживяване“ обхваща всички аспекти на взаимодействието на крайните потребители с компанията, нейните услуги и продукти. Следователно UX се отнася до всяко взаимодействие, което потребителят има с продукт или услуга. UX дизайнът взема предвид как се чувства потребителят, какви действия предприема, как иска да изпълни дадена задача. Лесно е да се види, че крайната цел на UX дизайна е да създаде приятно изживяване за потребителя, както виртуално, така и физическо. Успешният UX дизайн помага на компаниите да предоставят по-добри продукти и услуги за своите клиенти, като разбират техните нужди и поведение.

Защо моделите на UX дизайн са толкова важни в процеса на разработка

Хората са създания на навика. От създаване на графици до предаване на рецепти и гледане на римейкове на филми, ние естествено търсим модели, базирани на предишния си опит. Създава усещане за сигурност и приемственост. Ние сме същите, когато става въпрос за онлайн средата. Без значение кой софтуер предпочитате, моделите за дизайн на iOS UX и моделите за дизайн на Android UX са създадени, за да ви помогнат да навигирате във виртуалната реалност, като прилагате модели, които вече познавате.

Най-големите предимства на моделите на UX дизайн са следните:

  1. Съкратено време за постигане на целта на потребителя и в допълнение – по-високо ниво на удовлетвореност на потребителя

  2. Намалено когнитивно напрежение – казано просто, потребителите не искат да мислят твърде много за това, което трябва да правят, така че колкото по-интуитивен е интерфейсът, толкова по-добре за компанията.

  3. Увеличени продажби благодарение на безпроблемния процес на покупка.

  4. Подобрени нива на ангажираност на клиентите – това има пряко въздействие върху лоялността на клиентите и разпознаваемостта на марката.

  5. По-точни отговори на отзивите на клиентите.

  6. Намалени разходи за обслужване на клиенти.

  7. По-висок процент на задържане на приложения.

Но компаниите и клиентите не са единствените, които се възползват от моделите на UX дизайн. Те са важни и за UX дизайнерите. От една страна, те улесняват работата, като предоставят работещи решения, които могат да бъдат коригирани и подобрени според визията на дизайнера. Друго предимство на моделите на UX дизайн е, че те осигуряват общ език за дизайнерите – инструмент, особено важен във времена на социално дистанциране, където недоразуменията по време на видео разговор се случват по-често, отколкото някой би искал да признае. Благодарение на общите модели на UX дизайн, екипите могат ефективно да работят заедно по проекти, като използват широко разпознаваеми термини.

Как да намерите правилния модел

Намирането на най-добрия модел на UX дизайн за вашето приложение започва със задаване на правилните въпроси. В крайна сметка моделите са решения на често срещани проблеми.

Когато избирате модели на дизайн за вашето приложение:

  1. Назовете проблема, който трябва да бъде решен.

  2. Намерете сравнителни показатели, за да видите как подобни приложения или уебсайтове се справят с този проблем.

  3. Прегледайте всеки модел, анализирайте го и вижте сами как работи.

  4. Направете тест за използваемост, за да видите дали другите изпитват модела по същия начин, по който вие.

Тези 4 стъпки ще ви помогнат да създадете гладко, универсално потребителско изживяване.

Кои са някои често срещани UX модели

Общите модели на UX дизайн могат да се прилагат към мобилни и уеб приложения. Те са приложими към повечето интерфейси благодарение на широко признатата им функционалност.

  • Навигация

Модели, които предоставят на потребителите лесно изследване благодарение на вътрешните контроли. Най-познатият модел от този тип е навигацията в менюто.

  • Йерархия

Модели, които установяват визуална йерархия. Потребителите могат да видят кои секции са приоритетни.

  • Въвеждане и извеждане на данни

Модели, които се занимават с това как потребителите подават данни към сайта или приложението и как сайтът/приложението отговаря на обратната връзка.

  • Структуриране на съдържанието

Модели, които организират съдържанието, така че потребителите да могат уверено да сърфират в сайта или приложението.

  • Стимулиране

Модели, които подтикват потребителите да извършват определени действия. Някои от тях награждават потребителите за извършване на посочените действия.

  • Социално споделяне

Модели, които позволяват, популяризират и улесняват споделянето на вашия сайт в социални медии.

 

Това са най-често срещаните модели на UX дизайн, но не означава, че те трябва да бъдат просто решение за копиране и поставяне. Те могат да бъдат допълнително персонализирани, за да разгърнат максимално потенциала на приложението ви. Не се колебайте да промените нещо в модела, ако смятате, че вашите потребители ще се възползват от това. Моделите на UX дизайн трябва да се третират като полезна пътна карта, а не като инструмент за проектиране на продукти и услуги.

Препоръчваме още:

Афилейт маркетинг конференции през 2025г. Афилейт маркетинг конференции през 2025г. Прочети повече
Определете средния разход за потенциален клиент в B2B индустриите Определете средния разход за потенциален клиент в B2B индустриите Прочети повече
Оптимизирането на клучови стратегии за запазване на клиенти за устойчив растеж Оптимизирането на клучови стратегии за запазване на клиенти за устойчив растеж Прочети повече
нагоре