Какви са клиентите, според начина им на пазаруване

   Освен че са разделени на четири големи групи, клиентите се разделят и според вида на покупките, които правят.

Като човешки същества, всички ние обичаме да мислим, че правим само логични покупки, че не се увличаме от емоции, и че вземаме 100% рационални решения. Истината обаче е, че в повечето случаи това не е съвсем така – повечето покупки са емоционални.

Рационални покупки

Рационалната покупка се отнася до придобиването на продукт, който купуваме не по вкус, а по необходимост. При този тип покупки фактическите характеристики на продукта са негов силен актив, защото потребителят иска да знае дали продуктът ще реши проблема му. Това е аналитична покупка. Клиентът търси най-доброто решение за дадена ситуация и не би купил този продукт, ако не е необходимо.

Помислете например за последния път, когато сте купили акумулатор за колата си. Купихте ли го, защото беше на страхотна цена? Бихте ли купили два, ако вторият е по-достъпна цена? Вероятно не. Това е рационална покупка, защото ако нямате нужда от батерия, промоционалните кампании няма да ви накарат да я купите.

За този тип продукти е най-добре да разчитате на комуникация, фокусирана върху фактите. Продуктът се продава за своята функционалност и характеристики. За да убеди клиента да купи, кампанията трябва да бъде стартирана в точния момент – времето, когато клиентът трябва да направи покупката, дори и идеята да не му харесва.

За фирмите, които работят с този тип продукт или услуга, е важно да имат добър CRM, който ви позволява да изпращате на клиента подходящите кампании в ключови моменти. Прозорецът на възможностите е стеснен, така че само по този начин ще бъде възможно да завладеете клиента в идеалния момент.

Емоционални покупки

Дори и да не искаме да си го признаем, повечето от покупките, които правим, са емоционални. Те са свързани с продуктите, които купуваме само защото искаме, харесваме и можем, но те не решават проблем, а са част от начина на живот (настоящ или планиран).

Добрите примери за емоционални покупки са свързани със света на модата. Емоционалното купуване е по-импулсивна покупка, свързана повече с естетическото чувство и личните вкусове. Дори, ако клиентът отнема няколко дни, за да вземе решение, и ако това, което го кара да купи този продукт, е нещо, което надхвърля нуждата или функционалността, тогава говорим за емоционална покупка.

Когато рекламираме продукт, който се продава чрез емоция, е важно той да бъде показан по специален начин. Асоциирането на продукта с привличаща история, подкрепата на желанието за принадлежност и представянето на отлични изображения, които привличат естетическото чувство на потребителя, са три действия, които трябва да обмислите.

Промоционалните кампании имат положително въздействие върху емоционалното пазаруване. Ако това са импулсивни покупки, тогава намаляването на цената, снимка на известна личност, използваща продукта, или безплатна доставка може да са правилните действия, които да накарат клиента да завърши поръчката.

Важно е да имате предвид, че продукта трябва да е в унисон с типа клиент, който го търси. Независимо дали те са в по-голямата си част рационални или емоционални покупки, тази информация ще очертае най-добрата стратегия за повишаване на осведомеността на марката и, разбира се, на продажбите.

 

Представихме ви видовете клиенти, според техните покупки!

Вашите клиенти към кои спадат?

Препоръчваме още:

7 най-често срещани грешки в уеб дизайна според психологията 7 най-често срещани грешки в уеб дизайна според психологията Прочети повече
6 причини, заради които да използвате социалните медии за маркетингов инструмент през 2021г. 6 причини, заради които да използвате социалните медии за маркетингов инструмент през 2021г. Прочети повече
Какви бизнес ценности привличат клиентите? Какви бизнес ценности привличат клиентите? Прочети повече
нагоре