На пръв поглед „организационна гъвкавост“ може да изглежда като модна дума, която всъщност не означава нищо. В действителност това е най- важната характеристика, която един бизнес може да има в променящия се пазар и икономика.
Терминът се отнася до пъргавината на компанията в лицето на промяната. Вземете например пандемията от COVID-19. Когато карантината задържа потребителите у дома и доведе до затваряне на магазини, бизнесите, които не успяха да се трансформират дигитално, останаха без начин да продават или да се свързват с клиенти. Онези, които практикуваха организационна гъвкавост обаче, успяха бързо да се ориентират към онлайн продажби, директни продажби към потребителите (D2C) и дори алтернативно производство, което отговаря на обществена нужда (напр. марки за облекло, произвеждащи маски).
Какво събитие, променящо индустрията, може да дойде след това? Никой не знае, което прави от решаващо значение да останете организационно гъвкави за големи и малки пазарни промени.
Какво е организационна гъвкавост
Организационната гъвкавост е способността на компанията да реагира и да се движи бързо, когато пазарът се промени. Тези промени могат да включват всичко - от икономически затруднения и възникваща конкуренция до нови технологии и променящо се поведение на потребителите. Причината, поради която гъвкавостта е толкова важна, е, че липсата на адаптация може да остави марките и търговците на дребно без подходящите инструменти за правене на бизнес, което води до загуба на клиенти и приходи. Упражняването на организационна гъвкавост изисква три ключови компонента:
Далновидност, за да предвидите и предвидите промените, вместо да ги оставите да ви изненадат
Подготвеност с правилните инструменти и план за бързо завъртане
Гъвкавост за движение с променящите се времена, вместо да се придържате към „начина, по който винаги е било правено“
Какви са ползите от организационната гъвкавост
Невъзможно е да се предвидят предстоящите пазарни промени и има редица фактори, които могат да доведат до фалит на една компания. Но организационната гъвкавост поставя брандовете крачка пред изоставащите конкуренти, което води до редица предимства отвъд простото оставане в бизнеса.
Подготовката за промени, които могат да се случат, означава, че не реагирате на момента. Когато настъпят икономически спадове или се промени поведението на потребителите, вие ще бъдете готови, освобождавайки екипа си да се съсредоточи върху други дейности, като потребителско изживяване или продуктова иновация. Плюс това, с цифрова трансформация и автоматизация, вашите екипи могат да намалят ръчната работа, като увеличат производителността и оперативната ефективност.
Повече от всякога потребителите се интересуват от кого купуват и какво представляват. Демонстрирането на организационна гъвкавост в разгара на промяната показва на клиентите, че сте отдадени на обслужването на техните нужди, дори когато средата не е идеална. Предлагането на инструменти като приложение или разширяването до канали , където те пазаруват най-често, ви позволява да се срещате с клиенти там, където са те, и да привличате нови аудитории.
Да останете гъвкави също ви позволява да заобиколите конкурентите в застой и дори да спечелите техните клиенти. Когато настъпят промени в индустрията, организационната гъвкавост може да означава разликата между процъфтяване и просто оцеляване.
Гъвкавите марки дават възможност на своите служители да гледат напред, да правят модификации и да се подготвят за промяна отрано и често. Освен това надеждната технология за електронна търговия намалява ежедневните разочарования, поддържа връзката между служителите и помага на екипите да постигат целите си по-често.
Как марките и търговците на дребно могат да станат по-гъвкави
Увеличаването на вашата организационна гъвкавост не е точна наука. Какво е необходимо, за да станете устойчиви, се различава в различните индустрии и компании. Но като цяло можете да подобрите пъргавината си, ако:
Прегърнете промяната и смущенията. Не се страхувайте от промяната. Някои от крайъгълните камъни на търговията са дошли в резултат на промяна: индустриализация, електронна търговия, социални медии и медийни мрежи за търговия на дребно, за да назовем само няколко. Изследванията показват, че организациите, които приемат промяната, се сблъскват с по-малко препятствия по време на прекъсвания и дори получават 15% повече ползи.
Автоматизирайте електронната търговия. Няма да сте готови за непланирани прекъсвания, ако ръчно наблюдавате цените , актуализирате обяви или поддържате електронни таблици с показатели. Автоматизацията и централизацията са най-добрият приятел на съвременния търговец, което улеснява посрещането на изискванията за мърчандайзинг, маркетинг и реклама без постоянна поддръжка.
Съхранявайте данните в готовност. Данните са абсолютно критични за наблюдение на тенденциите и предвиждане на промени. Без него оставате да правите предположения и предчувствия относно бизнес позицията си и следващите стъпки. Дори електронните таблици и различни показатели от всяка платформа, на която продавате, няма да ви помогнат. Задълбоченият анализ на марката ви дава по-голяма видимост в цялото ви портфолио, за да увеличите продажбите, да защитите репутацията на марката си и да управлявате присъствието си на дигитални рафтове.
Имайте експертно ръководство в ъгъла си. Не сте сигурни как да навигирате във водите на промяната? Не си сам. Помага да имаш напътствия от тези, които са били там преди. Потърсете експерти по електронна търговия с десетилетия опит, които могат да ви помогнат да предвидите тенденциите, да предпазите от прекъсване и да изготвите план за реалистичен растеж.
Научете се да се адаптирате към променящата се бизнес среда, за да бъдете успешни!