Въпреки че терминът „изкуствен интелект“ или AI е популярен от десетилетия, неотдавнашните дискусии относно „когнитивното обучение“, „когнитивните изчисления“ и „когнитивните алгоритми“ направиха всички по-осъзнати за последиците от AI върху нашето ежедневие. AI е една от онези теми, които пораждат противоречиви чувства. От една страна, ние сме впечатлени от концепцията. Също така сме ентусиазирани от възможностите, които ИИ може да разкрие, тъй като засяга всички видове животи. От друга страна обаче има страх. Филмовата индустрия изигра решаваща роля не само за запознаването с ИИ, но и за създаването на катастрофални образи за изкуствения интелект в съзнанието на широката публика. Помислете за филми като „Изкуствен интелект“ с участието на Джуд Лоу, „Терминатор“ с Арнолд,
Някои от въпросите, които всички задават, са дали ИИ ще поеме човечеството, ще замени хората и ще ни убие? Ще надмине ли човешката интелигентност или ще означава огромна загуба на работа?
Реалността е, че изкуственият интелект докосва много сектори както и дигиталният маркетинг. В тази публикация ще обсъдя надеждите и страховете на всеки маркетолог относно изкуствения интелект и как той ще повлияе на нашите маркетингови решения в близко бъдеще.
В скорошно изказване, проведено от Дейвид Берковиц по време на конференцията IAB Conecta 2017 в Мексико Сити, той сподели резултатите от проучване, проведено сред повече от 200 маркетингови специалисти относно ролята на изкуствения интелект в маркетинга.
Един от въпросите в проучването беше дали мениджърите на рекламните агенции ще бъдат заменени от роботи. Само 3,9% от анкетираните смятат, че тази работа има шанс да бъде автоматизирана.
Дискусиите относно изкуствения интелект се разгорещяват. Има тонове данни, които се нуждаят от повече процесорна мощ, за да извлекат смисъл от тях, и трябва да бъдат внедрени нови алгоритми.
И така, като се задълбочим в ефекта на ИИ върху търговците, ето някои от възникналите въпроси:
Разбират ли търговците AI? Изглежда, че само 46% го разбират.
Проучват ли маркетолозите пълния потенциал на ИИ? Само 36% правят това.
Първите два отговора бяха, че търговците искат да използват AI за повишаване на производителността и ефективността. Намерих това за странно, тъй като в тези най-добри отговори нямаше констатации, свързани с продажби или маркетинг. Увеличаването на продажбите беше по-ниско в мащаба! Това повдига въпроса какво трябва да бъде основната грижа на маркетолога? Ако маркетологът имаше за основна цел увеличаване на продажбите, тогава основната причина за инвестиране в AI би трябвало да е увеличаването на продажбите. Но търговците изглежда са по-загрижени за ефективността, производителността и иновациите, отколкото за продажбите!
Основният отговор беше „обслужване на клиенти / CRM“, което е по-свързано с продажбите. „Конкурентна интелигентност“ също беше най-високо оцененият отговор.
Очевидно е, че когато AI започне да се вгражда в организация, много области ще спечелят, според анкетираните търговци. Най-голямата полза би била в анализа, изследванията, стратегията и планирането. Две други споменати области включват закупуване на медии и медийно планиране.
В отговор на този въпрос 22% от пазарите оценяват 5 години, 19% казват 2 години, а 18% вярват, че AI ще започне да влияе на маркетинга след 3 години. По-важното е, че 61% от анкетираните търговци отговориха, че някои роли ще бъдат заменени с AI.
Маркетолозите не са единствените, които се страхуват да бъдат заменени от AI. 29% от разработчиците на софтуер се притесняват, че те също могат да бъдат заменени от AI.
Когато се изправяте пред това предизвикателство, е добро упражнение да се върнете към времето, когато шахматистите бяха почти рок звезди. Тогава се появи заплаха под формата на Deep Blue, компютърната програма, способна да играе шах. Но човешката раса трябва да бъде предизвикана, за да се издигне до нови стандарти.
Всъщност сега има повече от два пъти повече гросмайстори, отколкото когато Deep Blue победиха Каспаров!
Без съмнение ще има работни места за маркетинг, които ще бъдат заменени от AI, но ще бъдат създадени и много други, както вече се случва днес. Разликата между това да бъдеш заменен или избран за новите роли е изцяло избор на всеки маркетолог. Някои работни места са по-склонни към замяна, чрез автоматизация от други. Да се научим да конфигурираме, управляваме, интерпретираме и програмираме AI платформи ще бъде изключително търсено умение, но има цена, която трябва да платите: излизане от зоната на комфорт, изучаване на новите технологии и възползване от възможностите.
През следващите няколко години технологиите ще увеличат това, което маркетолозите могат да направят, и всички търговци трябва да станат информирани за тях, ако искат да бъдат конкурентоспособни.
Ако ви е интересна темата, разгледайте статиите в нашия блог!