Всички ние си поставяме цели за себе си и за нашия бизнес. Твърде малко от нас обаче действително постигат тези цели и това не е поради липса на опити – ние просто не следваме правилния план. Точно като всеки друг, по-рано в кариерата си страдах от това, че не постигнах целите си. Това важи за лични цели, бизнес цели и цели на база проект. След години на борба и опитване на различни методи най-накрая открих това, което работи. Част от успеха ми дойде от експериментиране, но голяма част от него беше и от учене чрез опита на други хора.
Една от книгите, които прочетох, е написана от Питър Дракър. Той идентифицира концепция, наречена „SMART“ цели, което е нещо, което ще дефинираме по-подробно по-късно. Също така ще ви науча как да прилагате SMART цели и да накарате екипа си да бъде приведен в съответствие с вашите цели.
Както споменах по-рано, минах през много проби и грешки, когато се стигна до постигане на целите ми. Най-накрая мога да кажа, че открих доказан метод за успех. Разделих моята методология на пет прости стъпки, които можете да следвате, за да постигнете успех и да постигнете целите си. Поставянето на цели е от решаващо значение за стартиращи фирми, малки предприятия, големи организации и всичко между тях. Процесът на определяне на цели е нещо повече от просто писане на бизнес план. Ето какво трябва да направите:
Това е често срещана грешка, която виждам ежедневно. Първото нещо, което трябва да направите, е да определите целите и задачите си - премахнете всяко объркване между двете. Целите са резултатите, които искате. Целите са стъпките, които трябва да предприемете, за да постигнете тези резултати. Изключително важно е да можете да идентифицирате добра цел. Това може да звучи очевидно, но повярвайте ми, не всички цели са добри. Целите трябва да привличат цялото ви внимание и фокус, за да можете наистина да обмислите каква е правилната цел за вашия бизнес.
Лесно е да идентифицирате лоша цел, защото звучи нещо от рода на „правете повече пари“ или „станете следващия Facebook“ или „бъдете на корицата на Forbes“. Това са цели, които всеки иска и се разбира от само себе си. Но нито едно от тях не е действителната цел на вашия бизнес.
Запитайте се защо вашата компания е различна от другите?
Не се опитвайте да идентифицирате цел, чрез парични аргументи, а по-скоро за целта, на която служи вашият бизнес. Целите на компанията за успех на бизнеса трябва да започнат с план за действие.
Конкретни: очертайте ясно изявление, което определя какво се изисква.
Измерими: Ясна мерна единица (за предпочитане чрез числови термини), която може да идентифицира напредъка и изпълнението на целта.
Постижими: Целите трябва да са предизвикателни, но постижими. Трябва да сте доволни от резултата, но вашият екип трябва да е готов да се ангажира.
Реалистични: Мениджърите трябва да се съсредоточат върху резултатите и да оставят екипа да се съсредоточи върху инициативите за постигане на тези резултати.
Навременни: Задайте конкретна дата за постигане, която трябва да бъде договорена и спазена.
Причината, поради която целите трябва да са конкретни, е, че няма да имате друг начин да разберете дали наистина сте ги постигнали или не.
Те също трябва да бъдат измерими, така че не е нещо, което е безкрайно. Например „запазете клиентите доволни“ не може да се измери. Какво значи щастлив? „Направи продукта по-добър“ също не работи. Какво е по-добре? Колко е по-добре?
Не може да се измери. От решаващо значение е да позволите на вашия екип да се справи с инициативите. В противен случай методите, които налагаме като мениджъри, може да не са реалистични, което означава, че не могат да бъдат постигнати навреме. Това ме отвежда до последната ни стъпка — навременна. Винаги поставяйте крайни срокове за всичко, така че вашият екип да знае до кога целите трябва да бъдат изпълнени. Прилагането на SMART цели за постигане на вашата цел е най-добрият начин да останете на път, без да изпускате от поглед крайните резултати.
Нека набързо да обобщим. Ще се съсредоточим върху целите и ще оставим екипа ни да се съсредоточи върху инициативите за постигане на тези цели. За да направим това правилно, трябва да сме сигурни, че имаме предварително дефинирани измервания, за да проследим всичко - за предпочитане в числено изражение. Това ни позволява да измерваме успеха и да увеличаваме прозрачността, така че да знаем дали ще постигнем целта си или не. Още по-добре, ще знаем дали сме на път да постигнем целите си.
Ето какво имам предвид. Нека се върнем към една цел, която използвах като пример по-рано – да намалим нашия регистър на грешки с 50%. За по-голяма простота, да кажем, че имаме 100 грешки. 50% от това са 50 грешки. Искаме да постигнем тази цел за един месец. Ако стигнем до средата на месеца и само една трета от грешките са коригирани, веднага разбираме, че не сме на път да приключим навреме. Така че това ви дава възможност да проследявате напредъка си и да прогнозирате дали ще постигнете тези цели или не. Винаги можете да намерите начини да се коригирате съответно, за да спазите вашите крайни срокове и цели.
Ако възнамеряваме да делегираме инициативи на нашия екип, те трябва сами да вземат решения, с които да живеят и да умрат. Микроуправлението не е ефективно и понякога ние като мениджъри ще им пречим. Като увеличите нивото на автономност с вашия персонал, вие автоматично ще повишите нивото им на ангажираност. Ако не овластите екипа си, тогава ще ограничите потенциала му и в крайна сметка ще попречите на пътя към постигане на целите.
Накратко, оставете всеки да си върши работата по най-добрия начин, по който знае. Трябва да можете да се доверите на екипа си, ако искате да разширите компанията си и да преживеете бизнес растеж.
Освен това, ето още една причина, поради която трябва да избягвате микромениджмънта. Ако нещата не вървят добре, извинението от вашия персонал винаги ще бъде: „Направих това, което ми казахте да направя.“
Затова се уверете, че вашият екип е автономен и притежава своите инициативи. Хората могат да притежават множество инициативи; това също е добре. Но те трябва да притежават нещо и успехът на техния ангажимент ще бъде пряко свързан с тяхното ниво на собственост. Доверете се на екипа си за изпълнение.
За да работи това ефективно, вашият екип трябва да носи отговорност за своята роля в постигането на целите. Вече сме идентифицирали истинска цел и целите, необходими за постигането на тази цел. Сега сме задали на нашия екип ясните KPI за SMART цели, които те трябва да използват, за да се съсредоточат върху собствените си инициативи. Така че последната стъпка е да ги държат отговорни.
Да държите екипа си отговорен започва с нещо толкова просто като ограждане на дата в календара. Поканете всички ваши заинтересовани страни на среща в края на предварително определената дата.
Никой не иска да не постигне целите си. Но за да постигнете успех в бизнес среда, трябва да следвате наръчника, очертан от лидери преди вас. Иска ми се да имах този ресурс, когато за първи път започнах. Щеше да ми спести толкова много време, пари и главоболия. Но все още съм благодарен, че го открих, когато го намерих, тъй като оттогава успях да постигна безброй цели.
Нека набързо да обобщим. Първо, трябва да определите целите си и да ги разграничите от целите си. След това се уверете, че имате SMART цели и задайте KPI, за да проследявате напредъка си. Дайте на екипа си автономия и го дръжте отговорен!