Петко Георгиев е маркетинг специалист и дипломиран SEO експерт от Българска Електронна Академия. Официален член на Българското Интернет Общество, доказал своите умения в интернет маркетинга за компании като Carlsberg, Toyota, AutoBox и др. Специален член на Българското PR общество. Говорител и автор на книги, статии и публикации в интернет прстранството.
1. Какви са предимствата на онлайн пазаруването?
Предимствата са много. Разбира се, на първо място удобството. Когато човек знае какво иска е много по-лесно да го закупи он-лайн с няколко клика. Разнообразието на стоките в интернет става все по-голямо и има по нещо за всеки вкус, докато физическите магазини ограничават този избор до голяма степен. А и какво по-хубаво от това да ни доставят стоките до вратата.
2. Kaкви стоки е изгодно да бъдат продавани онлайн?
- Най-изгодна си остава търговията с дрехи и различни домашни потреби, може би защото жените са най-активни в търсенето и купуването на стоки (70% от покупките в интернет са извършени от жени). Като, че ли има вероятност Интернет да разбере какво искат жените! (смее се)
3. Kaкво се търси най-много от потребителите?
- Най-търсени са дрехите, мебели и битова техника. В обновения ни сайт http://studioweb.bg решихме да публикуваме доста интересна статистика относно, търсенето, предлгането и потребителското поведение он-лайн през изминалата година. Данните са от мащабно проучване на Google, съвместно с TNS, IAB Европа и consumerbarometer2013.com
4. Oт значение ли е как изглежда онлайн магазина?
- Функционалният, добре оптимизиран и структуриран сайт има ключова роля за успеха. Когато човек влезе в скучен и разхвърлен сайт, често не си прави труда дори да разгледа стоките, които се предлагат. Търговците трябва да се отнесат абослютно сериозно и отговорно при избора на фирма, която ще изработва сайта, както и внимателно да следят процеса на работа.
5. Необходимо ли е онлайн магазините да имат мобилна версия?
В днешно време е по-скоро задължително. Статистическите данни за България сочат все по-голям ръст на aктивно използване на смартфони (2 030 000 брой потребители) и таблети (580 000 брой потребители) в страната. Онлайн продажбите през 2013 са 35 пъти повече спрямо 2010, което е достатъчно показателно.
6. Kaкво гарантира сигурността на потребителите?
- Ако има проблем, в Закона за електронната търговия има задължения, според които търговеца е задължен да оповестява определена информация относно идентификацията си : име, адрес, на който може стоката да бъде върната, основни характеристики на стоките и т.н. В днешно време хората все по-активно си търсят правата и не се оставят да бъдат измамени.
7. Могат ли потребителите да върнат закупената стока?
- Онлайн потребителят има право да върне стоката и да получи обратно цената в срок от 7 дни от доставката, без да се изисква стоката да има недостатъци или да се дължи неустойка, разбира се има изключения. В този период потребителят е длъжен да съхранява стоката, нейната цялост и опаковка. Доставчикът е длъжен да възстанови сумата не по-късно от 30 дни.
8. Възможно ли е клиентите да бъдат измамени?
С годините това притеснение намаля, но тази вероятност винаги я има. Хората все по-често четат мнения и коментари, правят си собствени проучвания преди да купят нещо онлайн. Затова е от важност в сайтовете си търговците да имат модул, в който регистрираните потребители, извършили покупка, да оставят мнение за стоката и търговеца.
9. Кой е най-предпочитаният начин за плащане?
- Българите все още нямат необходимото доверие в онлайн банкирането. Наложеният платеж си остава изборът на около 80% от потребителите, като все по-голяма част от тях искат опцията “преглед и тест” преди да заплатят.